Week 12: Van ei tot kipfilet in 12 bewogen weken


Na 12 weken zit het erop voor de deelnemers van de doehetzelfkip.

Ze broedden elk 3 eieren uit, brachten hun vleeskuikens groot, slachtten ze en aten ze op. Afgelopen woensdagavond blikten deelnemers, consumenten, boeren, overheid, en natuurlijk de initiatiefnemers terug op een bewogen 12 weken. Ze deelden hun ervaringen en dachten na over de toekomst van (hun eigen) vleesconsumptie en -productie. Ter afsluiting dineerden iedereen met elkaar tussen de kippen.

Deelnemers over hun ervaring

Deelnemer Spring House: ‘Er waren bij ons op kantoor een aantal mensen die het er echt niet mee eens waren dat we de kippen gingen slachten. Dat zorgde voor heftige gesprekken.’

Deelneemster Manon Bertens: ‘Ik ben me toch wel echt gaan hechten aan de kippen, maar dat vind ik eigenlijk wel mooi. Ik heb ze ingevroren om er straks een heel leuk diner voor vrienden mee te maken. Met kip uit de supermarkt had ik dat nooit gedaan, nu wil ik er echt iets bijzonders van maken.’

Deelnemer Quinten van Iersel: ‘Het slachten wilde ik zelf doen en dat ging prima. Maar de dag na de slacht had ik toch een leeg gevoel.’

In gesprek met de begeleidende boeren

Met begeleidende boer Jan van den Broek van Bioboerderij het Schop spraken we over waarom we eigenlijk vlees zouden eten en hoe dat dan te doen. Jan’s persoonlijke raad: ‘Het is goed om weinig vlees te eten. En het vlees dat je eet niet gedachteloos maar met respect voor het leven te eten.’

Begeleidende boer Corné Ansems van de Ruurhoeve en gedeputeerde Johan van den Hout van de Provincie Brabant gingen in gesprek over de transitie waar de landbouw en veehouderij in zitten. Corné Ansems: ‘Die transitie doet pijn en wringt en ik weet ook niet waar we uitkomen en hoe het moet. Maar we moeten het ons hardop afvragen en nieuwe oplossingsrichtingen uitproberen.’

Ter afsluiting

Journalist Cécile Janssen van Foodlog was ook aanwezig tijdens de avond en schreef een mooi artikel.

Binnenkort verschijnt in Volkskrant magazine een uitgebreide reportage over het hele project.

Hier, op www.doehetzelfkip.nl kan iedereen het hele project nog eens terug lezen.

De doehetzelfkip is bedacht en ontworpen door experimenteel productiehuis JJBL. Door middel van artistieke interventies en social design maakt JJBL campagnes voor maatschappelijke vraagstukken.

Met dank aan: Corné, Jan, Astrid, Quinten, Wim, Manon, Ellen, Manon, Sem, Veerle, Pieter, Marcel, Jeroen, Maaike, Sible en Geert